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कक्षा 2 तक कवनो लिखित परीक्षा ना होखे के चाहीं, आकलन से लइकन पे अतिरिक्त बोझ ना होखे , एनसीएफ के मसौदा

 जवना रूपरेखा पे विकसित कइल जा रहल बा |नया राष्ट्रीय शिक्षा नीति के तर्ज पे बा| (एनईपी) से पता चलत बा कि के दू गो महत्वपूर्ण तरीका |आकलन जवना खातिर उचित होखे, फाउंडेशनल स्टेज बच्चा के अवलोकन होला

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कक्षा 2 तक कवनो लिखित परीक्षा ना होखे के चाहीं, आकलन से लइकन पे अतिरिक्त बोझ ना होखे , एनसीएफ के मसौदा

कक्षा 2 तक के बच्चा खातीर स्पष्ट परीक्षा अउरी परीक्षा बिल्कुल अनुचित आकलन उपकरण ह अउरी कक्षा 3 से लिखित परीक्षा शुरू होखे के चाही, राष्ट्रीय पाठ्यक्रम ढाँचा (एनसीएफ) के मसौदा में एह बात पे जोर देवे के सिफारिश कईल गईल बा कि आकलन के तरीका अयीसन होखे के चाही जवन कि अयीसन होखे बच्चा खातिर कवनो अतिरिक्त बोझ में योगदान ना देवे।

 

जवना रूपरेखा पे विकसित कइल जा रहल बा |नया राष्ट्रीय शिक्षा नीति के तर्ज पे बा| (एनईपी) से पता चलत बा कि के दू गो महत्वपूर्ण तरीका |आकलन जवना खातिर उचित होखे, फाउंडेशनल स्टेज बच्चा के अवलोकन होला

“आकलन में लइकन के बीच आ ओह लोग के सीखला में विविधता के अनुमति मिले के चाहीं।लइका अलग-अलग तरीका से सीखत बाड़े आ अपना सीखला के अलग-अलग तरीका से व्यक्त करेलें। सीखला के परिणाम आ दक्षता उपलब्धि के आकलन करे के कई तरीका हो सकेला शिक्षक के एकही सीखला खातिर अलग-अलग प्रकार के आकलन डिजाइन करे के क्षमता होखे के चाहीं परिणाम निकाले के चाहीं आ हर आकलन के उचित उपयोग करे के चाहीं |

 

उ कहले कि, ‘आकलन से रिकॉर्डिंग अउरी दस्तावेजीकरण में सक्षम होखे के चाही।साक्ष्य के व्यवस्थित संग्रह के माध्यम से बच्चा के प्रगति के वर्णन अउरी विश्लेषण करे के चाही। आकलन से बच्चा पे कवनो अतिरिक्त बोझ ना पड़े के चाही। आकलन के उपकरण अउरी प्रक्रिया के अयीसन डिजाइन करे के चाही कि उ सीखला के स्वाभाविक विस्तार होखे बच्चा खातिर अनुभव के अनुभव करीं।” एकरा में इहो जोड़ल गईल बा।

तइयारी के चरण (कक्षा 3 से 5) खातिर मूल्यांकन के वर्णन करत मसौदा में सिफारिश कइल गइल बा कि “एह चरण में लिखित परीक्षण शुरू कइल जाय”।

“सीख के बढ़ावा देवे खातिर कई तरह के आकलन विधि के इस्तेमाल होखे के चाही। पोर्टफोलियो के इस्तेमाल छात्र के काम के माध्यम से प्रगति के समग्र रूप से कैप्चर करे खातिर कईल जा सकता। एकरा से अभिभावक के उनुका सीखला के अवलोकन कईल जा सकता। ” भरोसेमंद तस्वीर भी दे सकता। साथ ही अउरी आत्म-मूल्यांकन से… भी पेश कइल जाव जवना से छात्रन के आपन सीखन के प्रक्षेपवक्र के निगरानी में मदद मिल सके |

एकरा में इहो जोड़ल गईल बा कि, ‘तइयारी के चरण के अंत में मध्य चरण में प्रवेश करे खातीर लाइकं के तत्परता के व्यापक समेकित आकलन होखे के चाही, जहां कई गो नाया पाठ्यक्रम क्षेत्र के शुरूआत कईल जाला।’

शिक्षा मंत्रालय गुरुवार के स्कूली शिक्षा खातीर एनसीएफ के “प्री-ड्राफ्ट” जारी कईलस अउरी छात्र, अभिभावक, शिक्षक अउरी विद्वान जईसन हितधारक के सुझाव के आमंत्रित कईलस।

इसरो के पूर्व प्रमुख के कस्तूरीरंगन के नेतृत्व में एगो पैनल के ओर से तैयार ए मसौदा में सुझाव दिहल गईल बा कि बीच के चरण (कक्षा 6 से 8) में पाठ्यक्रम के फोकस अवधारणागत समझ अउरी उच्च स्तर के क्षमता पे होखे के चाही।

“एहसे कक्षा के आकलन तकनीक जईसे प्रोजेक्ट, बहस, प्रस्तुति, प्रयोग, जांच, रोल-प्लेइंग, जर्नल अउरी पोर्टफोलियो के इस्तेमाल सीखला के आकलन करे खातीर करे के चाही। ए चरण में नियमित रूप से समेकित आकलन से छात्र साल के अंत में, सत्र में रिपोर्ट क सकेले।” एकरा से यूनिट के अंत जईसन तार्किक अंतराल पे आपके सीख के संश्लेषण करे में मदद मिली। समय-समय पे बहुविकल्पीय सवाल अउरी छोट अउरी लंबा जवाब जईसन निर्मित जवाब से बनल समीकरणात्मक आकलन के इस्तेमाल कईल जा सकता।”

माध्यमिक चरण (कक्षा 9 से 12) में पैनल एह बात पे जोर देले बा कि सार्थक सीखन आ गठनात्मक प्रतिक्रिया के सुविधा खातिर व्यापक कक्षा मूल्यांकन के प्रभावी ढंग से अभ्यास कइल जाव। दक्षता के मुकाबले सीखत विद्यार्थियन के रिकार्ड करे खातिर नियमित समीकरणात्मक आकलन कइल जाव |

उ कहले कि, ए चरण में छात्र के सीखला में आत्म-मूल्यांकन के महत्वपूर्ण भूमिका होई, छात्र के इ सुविधा दिहल जाए के चाही कि उ लोग जवन सीखतारे ओकरा पे नजर राखे अउरी ए निगरानी से मिलेवाला प्रतिक्रिया के इस्तेमाल क के सीखला खातीर आपन रणनीति के समायोजित, अनुकूलन अउरी तय करे के चाही।

“केस आधारित सवाल, सिमुलेशन अउरी निबंध प्रकार के सवाल के इस्तेमाल से सममेटिव आकलन के डिजाइन कईल जा सकता, ताकि दक्षता के आकलन कईल जा सके। ए स्तर पे छात्र के उच्च शिक्षा अउरी कैरियर के अवसर तक पहुंच पावे खातीर बोर्ड परीक्षा अउरी बाकी चयन परीक्षा के तैयारी भी करे के चाही।”

मंत्रालय के अधिकारी के मुताबिक, नयका एनसीएफ के मुताबिक अगिला साल से पाठ्यपुस्तक के शुरूआत कईल जाई।

शिक्षा मंत्रालय 5+3+3+4 ‘पाठ्यक्रम आ शिक्षाशास्त्र’ संरचना के आधार पे चार गो एनसीएफ तइयार कइले बा जवना के सिफारिश नेप 2020 स्कूली शिक्षा खातिर कइले बा।

मंत्रालय अक्टूबर 2022 में 3-8 साल के बच्चा खातीर एनसीएफ फॉर द फाउंडेशनल फेज (एनसीएफ-एफएस) शुरू कईले रहे। ओह नीति के जारी राखत स्कूली शिक्षा खातिर अगिला एनसीएफ तइयार कइल जा रहल बा|

कक्षा 10 आ 12 के बोर्ड परीक्षा में सुधार, 10+2 संरचना से 5+3+3+4 संरचना में बदलाव के संरेखित कइल आ अलग-अलग चरण में पाठ्यक्रम आ शिक्षाशास्त्रीय बदलाव के सुझाव देवे वाला विकासात्मक दृष्टिकोण पे जोर दिहल – बुनियादी, प्राथमिक, मध्य आ माध्यमिक – ई प्री-ड्राफ्ट में कइल गइल सिफारिश हवें|

एनसीएफ में चार बेर संशोधन भइल बा – 1975, 1988, 2000 आ 2005 में। नया प्रस्तावित संशोधन एह रूपरेखा में पांचवा संशोधन होई। पीटीआई जीजेएस जेडएमएन

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